Néhány éve részt vettem egy kis emailes társaságban, ahol főleg marketing témákról leveleztünk. Akkoriban még mi is vidéken laktunk Zsuzsával. Imádtuk a falusi életet, és sok minden dolog mellett, hobby szinten kecskékkel is foglalkoztunk. Sok jó sztoriba keveredtünk általuk, és némelyik történetnek még ha humoros formában is, de volt némi marketing tanulsága is. Ezekből egyet-kettőt meg is osztottam akkoriban a levelezőpartnerekkel.
Ezek a levelek, bár marketingoldalról közelítették meg a témát, de talán mégis van egyéb mondanivalójuk is. Olyan, ami miatt csak elférnek itt a kolostor udvarán.
Picit lerövidítettem és megszerkesztettem az akkori leveleket. A főszereplő keresztnevét átírtam, de a sztorik valósághűek. Jöjjenek hát a falusi történetek!
1. LEVÉL
" A természetben, a természettel, azaz Istennel"
avagy Marketingtanítás Karesztól, innen a faluból
Minden héten jár hozzánk egy fazon (Karesz), kecsketejet venni. Hát ő egy igazi, két lábon járó marketingtanulmány a karakterépítésből.
Hiszen ő, A KARESZ!
Na de mitől is Karesz a Karesz?
Nézzük a sajátságos karakterét!
Külső megjelenés
Amolyan "öreg rocker" típus féle, 60 év körüli, magas szikár fazon, hosszú loboncos ősz hajjal. Mindig ugyanolyan, egyszerű falusi kopottas ruhát visel.
Tárgyak
- Mindig biciklivel jön hozzánk.
- Mindig van nála bagó, és miközben dumálunk, el is szív 1-2 cigit.
- Mindig van nála szatyor (erről majd később írok hogy miért)
- Mindig egy egyszerű kis műanyag, henger alakú tokból bányássza elő a kecsketej árát.
Kommunikáció
Karesz stílusa és dumája elég laza, néha káromkodik is. Van egy "szlogenje", amit mindig elmond:
"A természetben, a természettel, azaz Istennel"
Ezt ő mindig elmondja, mert nagyon fontosnak érzi a természetet és az Istent is. A fenti szlogenben minden egyes szót, külön nyomatékkal és lassan mond, hogy még nagyobb jelentőséget adjon neki. Tudja hogy a kecskénket Micinek hívják, ennek ellenére Ő rendszeresen bubinak, vagy pubinak szólítja. Rengeteget sztorizik. Mindig történik vele valami. Kórházba kerül, vagy a melóhelyén van valami, vagy csak a régi szép időkről mereng. Vagy arról mesél, hogy mi van a családban, mi van a távoli rokonokkal Európában. Mindig beszél a számára nagyon fontos dolgokról is, pl:
Az értékrendről
Mindig kihangsúlyozza mennyire fontos számára a természetközelség, meg az Isten. Sokat nézegeti a templomot, és állandóan a természetben van. Biciklivel jár gyógynövényeket, meg sima füvet gyűjteni az állatainak. Ezért kell a szatyor, mert abban gyűjtöget. Mindig elmondja hogy imádja a természetet, és a természet gyógyító erőit. Ezért is szereti a kecsketejet, mert tudja hogy nagyon egészséges. Mindig mesél arról, melyik gyógynövény mire jó, és hogy a faluban hol, és merre található. Szereti az állatokat és a természetes ételeket. Utálja a tartósítószeres műanyag világot, és ezt mindig el is mondja. A kellő hangsúllyal és nyomatékkal persze. Alig várja hogy nyugdíjba vonuljon, és kiköltözzön egy tanyaszerű kis helyre. A családja egyáltalán nem osztja az ő értékrendjét, ezt a fajta természetszeretetet.
Szokások
Karesz megmondta hogy minden héten elvisz 1 liter kecsketejet tőlünk. Azt is mondta hogy mindig a hét második felében jön majd, csütörtökön, pénteken, vagy szombaton. Mindig a biciklijével érkezik, plusz a szatyrok. Többször elmondta már, hogy ő szeret korán kelni, kicsit átmozgatni magát, tornázni, aztán reggelizni. Végül kimenni a természetbe, este pedig korán lefeküdni. 6-7 óra körül meghallgatja a Kossuth rádión a híreket, és utána már le is lefekszik. Beosztja a tejet egész hétre, de annyira ízlik neki, hogy mindig elcsábul, és aztán 1-2 napon belül végül is megissza az egészet.
No, hát Ő Karesz, aki ha jön hozzánk, mindig eszembe juttatja a marketing egyik fontos elemét, a karakterépítést.
2. LEVÉL
(néhány héttel később)
Pozicionálás
avagy újabb marketinglecke Karesztól, innen a faluból
Ma reggel ezzel a figurával futottam össze az utcán, aki a kézfogás után lelkesen dicsérte a kecsketejünket, hogy annak milyen csodás az íze.
- Hát ezt meg vajon honnan tudja? - gondoltam magamban.
Rögtön jött is a válasz, hiszen folytatta. Mondta hogy megkínálta őt a bátyja (és most jön a lényeg!), Karesz, a KazánKirály!
Emlékeztem hogy Karesz már mesélte, itt dolgozik a közelben egy kis kazános műhelyben, amolyan mindenesként. Így kiderült, hogy ez a fazon, akivel éppen összefutottam az utcán, valójában Karesz öccse. És hát ő pedig azonnal pozicionálta is Kareszt a kazánpiacon (Marketingtanítás), hiszen ő nem egy alkalmazott, nem egy szaki, nem egy vállalkozó, nem egy ugyan olyan kazános mint mások. Dehogyis!
Karesz,
maga a KazánKirály!
maga a KazánKirály!
(Még ha volt is ebben egy erőteljes, vagány, falusi túlzás)
Na bizony, ez kérem a pozicionálás. Ez az, amikor kiderül hogy Te miben is vagy más mint a konkurencia, hol is van a Te pozíciód az adott piacon, hol is helyezkedsz Te el, és miben vagy más, mint mások. És hát úgy tűnik, mese nincs, Karesz nem is lehetne más, mint maga a:
"KazánKirály"
Csakis a csúcspozíciót foglalhatja el a szakmában. Karesz helye ott van, nem máshol. Jó ezt tudni mindenkinek!
És a legszebb, hogy nem is ő állítja ezt magáról, hanem valaki más. Attól most tekintsünk el, hogy pont egy rokon, mindenesetre a "nagyvilágban", a falusi utca "nyüzsgő forgatagában", így hangzott el a pozicionálás. Karesz, a KazánKirály.
Így megy ez kérem itt vidéken. Dübörög ám itt is a marketing, csak észre kell venni!
3. LEVÉL
(néhány hónappal később)
A KazánKirály visszatér
...és újra leckét ad az életből!
Ma reggel is mentem tojást venni a szomszéd utcába. Hatalmas hó van nálunk, alig bírtam elbotorkálni. Mindenki havat lapátol, meg nagykabátba burkolózik. Erre mit látok? Valaki biciklivel teker a havas, majdnem járhatatlan út kellős közepén. Fejébe húzott sapka alól "rocker-haj" lobog. Ho-Ho-Ho-Hóóó, Karesz az!
3,8
Lassított, majd megállt. A szokásos "gyűjtögetős" szatyrok a bringán. Köszöntöttem e fagyos reggelen, és kérdeztem merre megy. Mondta hogy tejért, a falu másik végébe. Mert csak ott lehet igazit kapni. 3,8 -asat. (tejzsír százalék) Mert hogy ő aztán annál kisebbet nem iszik! Hááát hoogy?!?! Nincs az az Isten! 3,8 alatt nem tej a tej!
- Majd " Ő " tudja mikor lesz tej!
Azaz, az égiek, az Isten majd tudja mikor lesz tej. Mondtam hogy igen. "Ő" tudja. Búcsúztunk. Továbbtekert a biciklivel, lobogó hajjal bele a havas falusi tájba. A 3,8 -as zsírtartalmak világába...
A KazánKirály még a legnagyobb hóban is tanít.
Üdvözlettel
A Kolostor Őre
Csak Könnyedén