Jon Fosse: magány és misztika, téboly és csend, mondatról mondatra
Különös író ez a Jon Fosse. Az irodalmi Nobel-díj kapcsán figyeltem fel rá. Elsőként a Melankóliát olvastam tőle pár hete, a napokban pedig a Trilógia című különös kis könyvét. Különös, mert olyan, mint valami népmese. Az egyszeri legény a kedvesével világgá megy, és akik útjukat állják, azokat egy csapással kivégzi. Na de mégsem ilyen tillárom-tallárom típusú mesehangulat ez, hanem valami sokkal ködösebb, északibb, valamifajta IKEA-n túli skandináv sötétség úszik fel a lelkek mélyéről, onnan, ahol az ösztönvilág összeér a halászok kocsmai sörhabjával, és az akasztott ember unokái is még a fagyos tenger hullámzását hallgatják. Gondolatok e misztikus világ és e különös norvég író kapcsán.
Jon Fosse kevés irodalmi eszközzel dolgozik. E két könyv kapcsán legalábbis nekem ez a benyomásom. Kevés szereplőt mozgat, nem jár be széles vidéket, barokkos körmondatoknak pedig esélye sincs megszületni nála ott a zord északi tájakon. Arrafelé úgy tűnik résnyire nyitják csak az ajtót (és a szájat meg a tollat) hiszen bejön a hideg. Minimalizmus, meggondoltság, misztika, tömény tanulság az emberről és az ő vágyairól.
Jon Fosse pár napja a Nobel-díj ünnepségen a félelemről is beszélt. Majd a belső biztonság érzéséről. Idézte a norvég költő, Olav Hauge egyik versét, amiben az írást a gyerekkorhoz hasonlítja, amikor lombkunyhót épít az ember az erdőben, bemászik majd gyertyát gyújt, és biztonságban érzi magát ott a sötét őszi estéken. Valahogy így éli át Jon Fosse is az írást. Aztán beszélt még a csendről. A műveiben megjelenő csendről, amiben talán Isten hangját is meg lehet hallani.
A Financial Timesnak 2015-ben adott interjúban pedig azt mondta, hogy nem a cselekményekért érdemes olvasni a könyveit, és nem is a bonyolultságért, hanem:
"Úgy mondanám, hogy az élet
misztériumáról próbálok írni. Nem egy egyszerű módon keresem a
válaszokat; én ünnepelni akarom a rejtélyt."
Misztériumból és
rejtélyből bizony nincs hiány, hiszen az élet nagy kérdései sejlenek
fel nála: élet, halál, szex, szerelem, barátság, testvéri kapcsolatok,
család, gyász, vallás, sors, döntések és életút, ember és az Isten, föld
és a tenger. De mindezek nem túlbeszélve, nem csontig rágva, hanem csak
sejtelmesen és hűvösen megírva, ahogy az Északi-tenger hullámai mossák a
skandináv partokat, ott, a világnak azon a felén, amin túl már semmi
más nem létezik, csak a hosszú hidegek és a végtelen rejtélyek.
A
misztikus Jon Fosse szereplői a Melankólia című könyvben a nagy
kérdések helyett/mellett/vele/által az egészen apró dolgokkal
foglalkoznak. De azzal viszont kényszeresen. Jól teszik vajon? Tehetnek
mást? A válasz talán nem is olyan egyszerű, nem adja könnyen magát,
mélyreható és kemény, mint az északi szél, amelyik idővel minden sziklát
felmorzsol. A szereplők tébolyultsága talán távolinak tűnik, pedig
dehogyis. Hasonló őrület vesz körül minket is. Aki nyitott, értő szemmel
és füllel mozog a társadalomban, az láthatja és nézheti, ahogy a
könyvben Oline-t, a kerti budin ülő öregasszonyt nézi a szögre akasztott
hal szeme.
Jon Fosse kedveli a magányt. Erről is beszélt a
Nobel-díj ünnepségen. Mondta, hogy az írás magányos műfaj, és a magány
jót tesz, egészen addig, amíg a többiekhez visszavezető út nyitva marad.
A színdarabjai pedig pont erre példa, a közös alkotás örömére. Szerző,
rendező, színészek, és a többiek együttes és odafigyelő közös munkája,
amiben ő sok örömet talált.
Jon Fosse a Nobel-díj kapcsán
megemlítette azt is, hogy az írás a hallgatás metaforájával mondható el.
Számára az írás nem más: hallgatás. Amikor ír, nem tervez, nem készül
fel, pusztán hallgat. Hallgatva halad mondatról mondatra.
Cserna-Szabó András a Telexen pár hónapja azt mondta róla:
„Egy hihetetlenül letisztult szerző, aki odáig csupaszítja le a történeteit, hogy már a csend is elkezd beszélni"
Ez így igaz.
Magány és misztika. Téboly és csend. Mondatról mondatra.
A Kolostor Őre
ui: A fenti írás pár napja jelent meg a Librariuson >>