2020. június 25., csütörtök

Sopron


Nagyításhoz klikk a képre!

Kedvelem Sopron belvárosának a hangulatát. A régi épületeket, a szűk utcákat. Ez maga az élő történelem. A macskaköves kis utcácskákon járva elgondolkodom mindig, hogy milyen hangulatban róhatták az elődök ezt a környéket néhány száz évvel ezelőtt. Milyenek voltak akkor a hétköznapok?

Elképzelem a korabeli

pékeket, cipészeket, bankárokat, városi hivatalnokokat, papokat és apácákat, vagy éppen csak a vidáman rohangáló kisgyerekeket.

És ahogy megfigyeltem, Sopron városa egymás után szorgosan helyezi ki a különböző emléktáblákat az épületekre arról, hogy mi is történt az adott helyszínen. Ki lakott ott, mit tett a városért, vagy hogy éppen milyen történelmi eseménynek adott otthont az épület. Ez egy szép hagyomány. És ha már történelmi korok és épületek:

A 100 Éves Könyv

A régi épületek hangulatától átitatódva jól teszi az ember, ha néha benéz az antikváriumokba is. Így tettem néhány napja én is Sopron belvárosában, amikor egy különös könyvritkaságra leltem, amit azonnal meg is vettem


Nagyításhoz klikk a képre!

A híres bankárdinasztia történetét bemutató könyv. (jó-jó, tudom, a bankárdinasztia szó elé itt sokan szívesen elhelyeznének jelzőket, de hagyjuk most ezt) A fotó a könyv belső lapjáról készült, és látszik az alján a kiadás éve: 1912. Nem hagyhattam ott porosodni.

Történelem

A könyvvel a táskámban folytattam sétámat Sopron belvárosában, és a kellemes nyári napsütésben úgy elgondolkodtam azon, hogy milyen lehetett itt az élet, a több mint száz éves könyv kiadásának idején 1912-ben. De tényleg, milyen?

Épphogy csak beléptünk az új évszázadba. Sokan emlékezhettek még az honfoglalás millenniumi évfordulójára, és a kiegyezés utáni dinamikusan fejlődő évtizedekre. Modernizáció, békés építkezés, haladás, fejlődés. És akkor még nem sejthették a régi utcákon a békésen sétálgató járókelők, hogy milyen hatalmas háború küszöbén áll a kontinens, és maga az ország.

Aztán történelmi sétám véget ért. Visszatértem a jelenkorba, beültem egy modern autóba, majd egy laptopon leírtam mindezt, hogy megörökítsem itt a kolostor udvarán. A könyvet és a fenti fotót egyaránt. Digitális lenyomat. Ki tudja, talán lesznek majd akik 100 év múlva is látják.


Üdvözlettel
A Kolostor Őre

Csak Könnyedén



Társadalmi célú hirdetés: